søndag 7. april 2013

Barnehagekjole


Jeg bestemte meg for en stund tilbake å strikke en typisk barnehagekjole for tiden fremover. Men hva er nå egentlig det? Jo, kriteriene var følgende; den skulle være lett å bevege seg i, ikke for varm, litt mørkere farger (sånn at flekker ikke syntes så fort), og den må kunne maskinvaskes.


Valget falt igjen på Nova kjolen til Signe Simonsen. For å oppfylle kriteriene ovenfor falt garnvalget på Lerke av Dalegarn. Dette garnet er jo 50/ 50 ull/ bomull, og lar seg maskinvaske på 30 grader. 

Oppskriften i str 4 år kunne gjerne vært et par tre cm lengre synes jeg - en smule kort, og varer nok kun denne sesongen. Halsen er også en utfordring å få til. Oppskriften sier at frontlappen skal strikkes til 27 fullendte striper, og bakdelen til 28 fullendte striper. Dette går da ikke i hop?? Så her måtte jeg være litt kreativ og følge instinktene på hvordan det kunne lures til på en grei måte... Og greit ble det altså, men synes godt oppskriften kunne vært litt enklere forklart.


Fargevalget var det lilletuppa selv som sto for - i alle fall blåfargen. Tenk at hun velger blå! Gøy altså! Jeg valgte lilla, rett og slett fordi jeg synes det er en fin fargekombinasjon, og kjolen ble heller ikke for lys, den kan skjule noen flekker.

Kjolen har vært mye i bruk så langt - faktisk hver dag gjennom hele påsken. "Eg vil ha på den stripete kjolen" sier hun. Og jammen skal hun ikke få lov til det! 


Knappene er knæsj gule med stjerner på, og er kjøpt på Stoff og Stil. Disse finnes i mange flere fine farger også.

Nå har vi desverre fått omgangssjuka i hus, og jeg håper jeg slipper unna denne gang... I tillegg krysser jeg fingrene for at våren melder sin ankomst med gode, varme, solrike dager! Ha ei fin uke!

45 kommentarer:

  1. Denne kjolen var kjempefin! Har den selv på strikkelista og interessant å lese andres erfaringer med oppskriften. Og kult at jenta di velger blått, tommelen opp for jenter som tar i bruk hele fargeskalaen!

    SvarSlett
  2. Denne kjolen var bare supersøt! Elsker fargekombinasjonen! :)

    SvarSlett
  3. Supersøt kjole! Smart å lage en barnehagekjole som tåler bruk.
    Fin søndagskveld til deg :)

    SvarSlett
  4. Kjempefin kjole! Hadde jeg hatt jente, skulle jeg ha strikket denne!

    SvarSlett
  5. Den såg både fin og praktisk ut! Ikkje rart ho vil ha på den kvar dag!!

    SvarSlett
  6. Så fin!Både kjolen og modellen :) Fin fargesammensetning! :) Morsomt at hun velger blå, og ikke minst at hun vil ha den på hele tiden :D Får håpe omgangssyken går fort over :)

    SvarSlett
  7. Så fin! Å så d smilet!! Syns æ høre dæ: "Nå må du smile hedda, så ska du få godter :)" Off, sykdom i hus, hørtes ikke bra ut...

    SvarSlett
  8. Nydelig, både kjole og modell.
    Skjønner godt hun vil gå med denne!

    SvarSlett
  9. Så fin kjole og modell :D

    SvarSlett
  10. ÅÅÅ, den var bare knallfin da :-) Og helt perfekt til tantegullet mitt på 4 år :-D Tror jeg vet hva jeg skal strikke etter at jeg er ferdig med Mariusen min ja ;-)Veldig søt jente inni kjolen og da :-D

    God bedring - klem Siv

    SvarSlett
  11. Åååå så fin kjole! Den ser virkelig både god og praktisk ut!
    Og for ei nydelig snuppe du har♥
    Morro når de kommer med ønsker, fargevalget var jo kjempefint☺

    SvarSlett
  12. Så flott kjole, nydelig jente også. Jeg kommer nok til å strikke denne en gang. ;))

    SvarSlett
  13. Så fin! Stilige farger sammen, bra valg. Hmm, kort liv og lange ermer - mystisk. Skriver meg det bak øret til jeg skal strikke denne:)

    SvarSlett
  14. Så flott den var :) Fine bilder :D

    SvarSlett
  15. Superfin kjole, passer fint til barnehage ;0))
    Likte stripene og fargene sammen. Så skjønn hun er i kjolen!!
    Synd at mønsteret ikke var så pedagogisk, men
    så bra at du fikk det til likevel!! Well done!
    Nina

    SvarSlett
  16. Kjempefin kjole! Den rykker stadig opp på min strikkeliste :) Greit å være forberedt på litt improvisasjon oppe i halsen ;)

    SvarSlett
  17. Skjønn modell! Kjolen ble skikkelig fin. Jeg skjønner godt at hun vil ha den på hver dag! :)

    SvarSlett
  18. Nydelig! Blått og lilla passa jo veldig godt sammen. Den fargekombinasjonen har jeg ikke tenkt på :)
    Digga de knappene forresten! Piffa opp plagget skikkelig! :)
    Ha en fin uke :)
    Ps: har starta på bloomsbury nå.. For en vakker genser det er!! :)

    Line

    SvarSlett
  19. Så herlig kjole på en nydelig frøken! Denne kjolen så både fin og praktisk ut - vinn-vinn:-) Fargekomboen var sprek og flott og med de gule knappene ble det jo bare perfekt:-)

    SvarSlett
  20. Helt nydelig kjole og snuppe du har! Barnehagekjole er liksom blitt ett helt eget begrep det, også her i heimen. Og denne var virkelig enkel og fin. Rart det der med oppskriften og antall striper, kan jo ikke være riktig.. Uansett, flott resultat ble det. Elsker knappene! Og linken er lagret :)

    Ha ei finfin uke
    Klem

    SvarSlett
  21. Barnehagekjoler var myyyye brukt her i heimen da det var aktuelt; både fint og praktisk (i hvertfall når de kan vaskes i maskin!). Din versjon var kjempefin:-)

    SvarSlett
  22. Den der var helt nydelig - både kjolen og jenta :-)
    Ligger an til noe liknede til yngste niese hos meg også.
    Flotte farger!

    SvarSlett
  23. Den var skikkelig fin! Perfekt barnehagekjole :) Utrolig fin fargekombinasjon, jeg skjønner godt at hun liker denne kjolen :)

    SvarSlett
  24. Å - utrolig fin kjole! Og frøkna inni kjolen var supersøt hun og :-)

    SvarSlett
  25. Kjempefin og praktisk kjole. Syns det er gøy å høre om jenter som vil ha andre farger enn bare rosa og lilla, jeg var definitivt en av dem selv når jeg var mindre :)

    SvarSlett
  26. Denne kjolen ble aldeles kjempefin. Hun kledde den jo så godt også. Veldig nett og fin. Du er superflink.
    Klem

    SvarSlett
  27. For en fin kjole! Og ekstra morsomt er det jo når klærne blir brukt og verdsatt :) Fine farger sammen, praktisk, men likevel søtt ;)

    SvarSlett
  28. Så fin kjole!
    Flotte farger sammen, og jeg digger jo striper :) Lekkert!
    Helt perfekt til den skjønne jenta :)

    SvarSlett
  29. Kjempeflott kjole og herlig jente du har! Irriterende når mønster er dårlig forklart, det er jeg absolutt enig i. Håper dere er friske igjen snart, ha en god kveld!

    SvarSlett
  30. For ein frisk og herlig kjole, og sjarmerande frøken. Kjem nok tilbake hit, for her var det mykje fint.

    SvarSlett
  31. For en fornøyd jente i en nydelig kjole :) Artig at hun liker blått, det er en flott jente farge :)

    SvarSlett
  32. Kjekk kjole det der! Likte fargene!

    SvarSlett
  33. Kjempe fin kjole! Herlig når det ikke er den typiske rosa fargen som velges! :-)

    SvarSlett
  34. Knallflott kjole, fine farger!
    Og veldig kjekt at den kan maskinvaskes :-)

    SvarSlett
  35. Denne har jeg også strikket, men den ble altfor liten til jenta mi, til tross for trippelsjekking av det meste. Rekker nok opp, og finner en enkel løsning, er fortsatt litt i tenkeboksen. Men, din ble knallfin, og ga meg egentlig et spark i baken til å komme ut av tenkeboksen!

    SvarSlett
  36. Kjempefin kjole på nydelig jente! :)

    SvarSlett
  37. Det var en kjempeflott kjole på en skjønn liten modell:-)

    SvarSlett
  38. Så fin kjole!! Elsker fargene og striper er gøy! Ja har lest oppskriften men har "falt av" ved halsen så enig i at det var litt knotete. God bedring, håper det er over fort!!

    SvarSlett
  39. Kjempefin kjole! Og så er det ekstra gøy å strikke til disse fine prinsessene våre når de liker å bruke plaggene :-)

    SvarSlett
  40. Veeeeldig søt kjole og jente ❤

    SvarSlett
  41. Utrolig fin. Alltid kjekt med litt mørkere farger i barnehagen. Alt blir grusomt ute i sandkassa om det er for lyst.

    SvarSlett