onsdag 1. mai 2013

Maile cardigan til mageboeren


Redebygging er et merkelig gravidfenomen, og jeg er midt oppi det hele. Alt er på plass – seng, vogn, bilsete, klær, leker, sutter, you name it. Og som en del av dette fenomenet undres jeg over om jeg også kan plassere dårlig strikkesamvittighet. Mageboeren er nemlig blitt strikkeneglisjert – fullstendig. I  9 måneder har jeg vært gravid, og ikke et eneste plagg er blitt strikket til henne. Så et hav av dårlig samittighet omringet meg for en liten stund siden;

Stakkars lille baby, det er vel ikke hennes skyld at storesøster har en hel haug av arvegods! Hun fortjener jo noe som er strikket, bare til henne!

Og dermed satte jeg igang med internettsøket for å finne et passende plagg. 


Jeg endte opp med å strikke en Maile cardigan, se oppskrift her. Flere ganger har jeg vært innom mønsteret, men den er bare laget i størrelse 0-3 månder. Altså, perfekt for dette samvittighetsprosjektet. I tillegg passet det til mitt nyeste garninnkjøp, denne nydelige fargen i Lerke som jeg var så heldig å få til halv pris! Fargen skulle ubegripelig nok ut av sortementet.

Maile er en relativ enkel oppskrift, så lenge man liker å knote under armene. Oppskriften anbefaler ingen avfellinger verken på kropp eller armer, så sammeslåingen av disse delene er rett og slett vond for både kropp og sjel. Jeg endte med å rekke opp en hel del, felle av litt her og der, for så å regne ut hvordan oppskriften kunne tilpasses. En cardigan ble det, men mot slutten ble det mye strikking på gefylen. Til slutt var det eneste jeg var opptatt av å ende opp med det samme maskeantallet som oppskriften anbefalte. MEN jeg er veldig glad for at jeg valgte å gå til det skrittet å rekke opp for så å justere, noe jeg svært sjeldent gjør... For knoting er det værste jeg vet, og ender som oftest opp i irritasjon og frustrasjon, og dermed et halvferdig, mislykket plagg.

Så med dette får jeg håpe at Maile passer! Og at hun ikke vokser alt for fort ut av den.

35 kommentarer:

  1. Klart hun måtte få et helt eget plagg, bare til henne :) og når det plagget ble så fint som dette, så kan all samvittighet bare ta seg en bolle :)

    SvarSlett
  2. Nydelig cardigan til en liten ventet en! Gratulerer med forøkelsen, og lykke til med alt forestående :)

    SvarSlett
  3. Helt enig, et eget plagg må en ha :) Og et nydelig plagg du valgte! Fikk lyst å prøve meg på denne men hørtes ut som mye knoting så får nøye meg med å nyte ditt ;)

    SvarSlett
  4. Så nydelig!! :) Og lykke til!

    SvarSlett
  5. Babyjakken ble jo kjempesøt!
    Fortvil ikke, jeg vil tro at også denne frøkna får flere egne plagg etterhvert.
    Men så fint å få brukt opp igjen mye etter storesøster, for sånne små plagg blir jo ikke akkurat slitte.

    Lykke til med fødsel da den tid kommer!
    Hun blir garantert nydelig med denne søte jakka♥

    SvarSlett
  6. Så nydelig jakke du har strikket, kommer nok til å passe perfekt:-) Klem Marianne

    SvarSlett
  7. Dårlig samvittighet er vel et mammafenomen i det hele tatt ;-) Veldig fin jakke - i en herlig farge og deilig garn :-D Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne fargen går ut :-(

    Lykke til - klem Siv

    SvarSlett
  8. Den lille kommer nok til å være fornøyd med denne søte jakka :) Husker godt det der med redebyggingen. Lykke til videre med graviditeten :)

    SvarSlett
  9. Jakken er nydelig og fargen også! Så rart at denne skal gå ut av sortimentet. Takk for at du linker til oppskriften. Må se nærmere på den :)

    SvarSlett
  10. Skjønn jakke, nydelig farge!
    Lykke til videre med magen :)

    SvarSlett
  11. Heeelt nydelig! Og SÅ herlig farge :) Nå er samvittigheten på plass og redebyggingen kan fortsette, hihi ;)

    Ha en fin kveld
    Klem

    SvarSlett
  12. Hyggelig med egen jakke bare til lillesøster men forstår jo godt at det kan være litt vanskelig å bruke tid på det når man har så mye på lager. Ja håper hun ikke vokser så fort ut av den - lykke til med redebygging :)

    SvarSlett
  13. Fin jakke og tapper mamma som tok skrittet å rekke opp for å unngår knot :-)

    SvarSlett
  14. Very beautiful! Nice style, nice colour, nice buttons!

    SvarSlett
  15. Kjempesøt jakke:) Den fargen var jo bare helt nydelig! Godt å få lettet litt på strikkesamvittigheten ;)

    SvarSlett
  16. Nydelig jakke med herlige detaljer! Elsker fargen og knappene! Lykke til med fødselen, som jeg skjønner er nært forestående!

    SvarSlett
  17. For en herlig jakke,og så fint du strikker da. Godt med utstyr til kommende småfolk.
    Klem

    SvarSlett
  18. Så skjønn jakke og morsom historie! Godt at lillejenta fikk sin helt egne jakke til slutt da;-) Det er sånn det er å være minst og av samme kjønn som det eldre søskenet. Lillebror her i huset bruker stort sett bare arveklær og arveleker etter storebroren - men han er strålende fornøyd selv om:-)

    Lykke til med siste innspurt av redebygging!

    SvarSlett
  19. Så nydelig jakke, og kjenner meg igjen i din historie. Andremann har arvet nesten alt her og, men ble en ny strikkedress på han.

    SvarSlett
  20. Utrolig flott og super farge!!!
    Og jeg visste ikke at du hadde en liten en i magen heller jeg, så gratulerer!!

    SvarSlett
  21. Så søt jakke! Den ble kjempefin:) Irriterende når det blir mye knoting. men det er verdt å bli ferdig. Liker ikke halvferdige mislykka plagg..Bra du fikk det til!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  22. Helledussen, den var vel nydelig :)

    SvarSlett
  23. For en vakker jakke! Regner med at mageboeren har mye å arve:)

    SvarSlett
  24. For ein søt jakke og ikkje minst nydelig farge! :)

    SvarSlett
  25. Så søt jakke, at den bare er i én størrelse er jo bare en super unnskyldning til å faktisk strikke den!:)

    SvarSlett
  26. Den ble kjempefin! :) Masse lykke til!

    SvarSlett
  27. Det vart ei flott jakke. Tenkte når eg begynte å lese att eg kanskje skulle strikke den til "lille" som ligger i magen til min datter. Men viss det er så mye knoting og styr med fellingen så gidder eg ikkje. Din jakke vardt veldig fin.

    SvarSlett
  28. Så nydeli :) Masse lykke til - visst ikke miraklet er kommen til verden allerede <3

    SvarSlett
  29. Søt! Fargen var supernydelig!
    Jeg tipper dette ikke blir det siste plagget til den lille jenta. :)

    SvarSlett
  30. Kjempesøt jakke! Lekker farge!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  31. Så skjønn!
    Nå er all dårlig samvittighet borte :) hihi..

    God helg :)

    SvarSlett
  32. Nyydelig jakke!! Nå trenger du absolutt ikke ha dårlig samvittighet lenger ;)

    SvarSlett
  33. I want description of this patter pls send to mi

    SvarSlett